Hashtag Ensemble – kooperatywa muzyczna specjalizująca się w wykonawstwie muzyki współczesnej, improwizacji i edukacji artystycznej, założona i kierowana przez flecistkę Anię Karpowicz od 2013 roku.

Inicjatywę tworzą polscy muzycy młodego pokolenia: kompozytorzy, wokaliści, instrumentaliści oraz dyrygentka - związani z czołowymi instytucjami kulturalnymi, takimi jak Orkiestra Sinfonia Varsovia, Polska Orkiestra Radiowa, Polska Opera Królewska, Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina.

Działalność Hashtag Ensemble opiera się na tworzeniu egalitarnych struktur w oparciu o wielopłaszczyznowe aktywności członków kooperatywy oraz na budowaniu programów zasadzonych na czytelnych - najczęściej pozamuzycznych - kontekstach. Ważnym elementem praktyki koncertowej zespołu jest wspieranie i prezentacja dokonań artystycznych Kobiet, co od początku istnienia zespołu znajduje swój wyraz we współpracy z młodymi Kompozytorkami i Artystkami. Tylko w roku 2018 zespół wielokrtonie wykonywał kompozycje: Jagody Szmytki, Agaty Zubel, Agnieszki Stulgińskiej, Age Veroos oraz Rebeki Saunders.

Działania interwencyjne, koncerty na podwórkach warszawskich kamienic (w ramach cyklu Warszemuzik) czy też na ulicy (np. Workers Union L. Andriessena wykonane z warszawiakami na placu Na Rozdrożu) są fundamentem zakorzenienia Hashtag Ensemble w lokalności i integracji z małymi społecznościami.

Hashtag Ensemble współpracuje z kompozytorkami i kompozytorami, zamawiając nowe utwory m. in. u Jagody Szmytki, Artura Zagajewskiego, Agnieszki Stulgińskiej, Adama Porębskiego, Pawła Malinowskiego, Zygmuta Krauze, ale ma również w repertuarze dzieła klasyków muzyki XX wieku: Petera Maxwella Daviesa, Louisa Andriessena, Helmuta Lachenmanna, Georga Crumba, Gerarda Griseya, Steva Reicha i in.

Zespół przyjmuje zaproszenia polskich i zagranicznych, takich jak POLIN Music Festival, Warszawska Jesień, Sacrum Profanum, Tallin Afekt Festival, Poznańska Wiosna Muzyczna, Musica Electronica Nova, Ogrody Muzyczne, Warszawskie Spotkania Muzyczne. Kooperatywę goszczą znakomite sale koncertowe, między innymi Solti Hall w Budapeszcie, Filharmonia Narodowa w Mińsku, Sala Laboratorium Centrum Sztuki Współczesnej, ale także w kluby muzyczne jak Meskalina w Poznaniu, czy Boogaloo i Skwer w Warszawie. Hashtag Ensemble wykonuje finałowe kompozycje w konkursach kompozytorskich: np. w Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim im. T. Bairda i XV Międzynarodowym Konkursie im. T. Serockiego.

Ważną sferą działalności Hashtag Ensemble jest improwizacja, co znajduje swój wyraz w trzech kolejnych pasmach improwizacyjnych: „Visegrad Songs” (CD 2016) to reinterpretacje motywów zaczerpniętych z XIX-wiecznej muzyki klasycznej, "#WITKACY" (CD 2018) to muzyczne odczytania autoportretów fotograficznych Stanisława Ignacego Witkiewicza grane między innymi w ramach cyklu SOUNDLAB w Filharmonii im. M Karłowicza w Szczecinie, oraz najnowsze pasmo „urb<s>core” to zamięte formy improwizacyjne do partytur fotograficznych Zbyszka Siemaszki, których tematem jest modernistyczna architektura Warszawy. Koncert „urb<s>core” zarejestrowany został dla TVP Kultura w ramach programu Scena Klasyczna, a płyta będzie miała swoją premierę w 2019 roku.

Płyty repertuarowe Hashtag Ensemble to #NetworkMusic – zapis rozwoju i poszukiwań zespołu z lat 2013-2017 (CD 2018) oraz „Trash Music” - zawierająca studium twórczości Wojciecha Błażejczyka (CD 2018). Wszystkie płyty Hashtag Ensemble ukazały się nakładem Requiem Records Opus Series.

Hashtag Ensemble angażuje się w edukację artystyczną, od 2016 roku realizuje regularny cykl edukacyjnych koncertów z muzyką współczesną w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie, w ramach projektu Smykowizje. Tylko w roku 2017 grupa zagrała 34 koncerty dla ponad 1000 rodzin prezentując utwory m.in. G. Crumba, L. Andriessena, A. Schoenberga, czy K. Pendereckiego oraz wielu młodych kompozytorów polskich.

Hashtag Ensemble nawiązuje współprace z zespołami muzyki nowej w Polsce i w Europie (Spółdzielnia Muzyczna, Meitar Ensemble, NeoQuartet) i wspiera pogłębianie relacji w środowisku muzyki współczesnej - zarówno tych muzycznych, jak i instytucjonalnych.

Hashtag Ensemble tworzą:

Ania Karpowicz – flet, piccolo
Adam Eljasiński – klarnet, basklarnet
Oliwier Andruszczenko – EWI, duduk, klarnet Es
Wojciech Psiuk – saksofony
Hubert Zemler – perkusja
Paweł Janas – akordeon, akordeon elektroniczny
Wojciech Błażejczyk – gitara elektryczna, gitara basowa
Piotr Sałajczyk - fortepian
Krzysztof Kozłowski – fortepian, syntezatory
Dariusz Przybylski – organy Hammonda
Marta Grzywacz – głos
Maciej Nerkowski – baryton
Kamil Staniczek / Kamila Wąsik-Janiak – skrzypce
Agnieszka Guz / Marta Piórkowska – skrzypce
Aleksandra Demowska-Madejska – altówka
Dominik Płociński – wiolonczela
Mateusz Loska – kontrabas
Lilianna Krych – dyrygentka



Hashtag Ensemble :: group established by flutist Ania Karpowicz in 2013. The initiative gathers outstanding young musicians and composers. Combined, the members of Hashtag Ensemble have performed individually 259 world premieres of new pieces and have won 180 prizes in classical and contemporary music competitions.

The group appears at the classical and contemporary music festivals: Sacrum Profanum (2018), Warsaw Autumn (2018), POLIN Music Festival (2018), Tallin Afekt Festival (2018), Poznań Spring (2016), Musica Electronica Nova (2015), Musical Gardens (2015), Warsaw Music Encounters (2014). Hashtag Ensemble gives concerts at the Polish Radio’s Concert Studio (2017, 2016), at the Museum of the History of Polish Jews POLIN (2018, 2016), at the Solti Hall in Budapest (2016), at the National Filharmony in Minsk, Belarus (2016), at the Center for Contemporary Art Ujazdowski Castle (2014-2018), at the Concert Hall of the Fryderyk Chopin University of Music in Warsaw (2018, 2016, 2015), the ensemble gives concerts also in music clubs, such as the Meskalina club in Poznań (2016), the Boogaloo club in Warsaw (2016), the Skwer club in Warsaw (2013).

Hashtag Ensemble has a varied repertoire constining of the crucial works of the 20th century’s classical music written by such composers as: Peter Maxwell Davies, Louis Andriessen, Georg Crumb, Gerard Grisey, Steve Reich. The group works also with Polish composers to extend the repertoire with pieces dedicated to young Hashtag Ensemble musicians by Zygmunt Krauze, Piotr Tabakiernik, Agnieszka Stulgińska, Wojciech Błażejczyk, Dariusz Przybylski, Paweł Malinowski and many others.

Improvisation is an important musical activity of the Hashtag Ensemble. It has found expression in the ensemble’s first CD album "Visegrad Songs" published in 2015 by Requiem Records Opus Series. The “Visegrad Songs” have been presented in 7 concert halls during a concert tour in Poland, Hungary and Belarus. Apart from “V4” project, Hashtag Ensemble has improvised to Bela Bartok’s classical music pieces, traditional Warsaw folk songs, the group gave free improvised concerts to the fine art installations at the Ujazdowski Castle, inspired by visual artists such as Senegalese El Sy, Brasilian Laura Lima, or US-based Jenny Holzer. Hashtag Ensemble used the “Photographic Scores” of Stanisław Ignacy Witkiewicz to create the #WITKACY programme published digitally by Requiem Records in April 2018 and premiered with “El-Witkac” concert at the M. Karłowicz Philharmony in Szczecin in frames of the SOUNLAB project.

Hashtag Ensemble is deeply engaged in musical education. Since 2016 Hashtag Ensemble musicians are involved in the educational project Smykowizje at the Center for Contemporary Art Ujazdowski Castle. Only in 2017 the ensemble has taken part in 34 concerts presenting XX- and XXI-century music to over 1000 families.

Hashtag Ensemble makes recordings for the Polish Radio and cooperates with Polish theater scenes. The ensemble recorded theater music written by Jan Ekier to the play “The death of the Faun” by Tadeusz Kantor. The music will be presented in Cricoteka (Cracow) in frames of the Tadeusz Kantor's work exhibition in may 2018. Music by Ignacy Zalewski to the play “Paradise” recorded for the Polish Radio, received a prize during the 15. Two Theaters Festival in Sopot, organized by the Polish Radio and Polish Television (2015). Wojciech Błażejczyk’s music to the play “Jungle Book” was nominated to the Polish “Golden Mask” award in 2015.